Programa extralectiu STEM URV

Programa extralectiu STEM -URV

STEM Barcelona és un programa educatiu extralectiu que té per finalitat despertar l’interès per la ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques en els més joves.

I qui és la persona més idònia per fer-ho? Un/a científic/a.

Així, el programa porta al/a la científic/a a l’aula, organitzant tallers d’activitats extraescolars per alumnat en centres educatius de secundària, quadrimestrals, sobre temàtiques científico-tecnològiques, i que són impartits per doctorands d’universitat treballant en equips de dos.

El programa es difon al Camp de Tarragona per iniciativa de la URV i d’empreses locals. També es difón a la ciutat de Barcelona des de 2014 per iniciativa de l’Ajuntament i del Consorci d’Educació de Barcelona, amb la col·laboració de la URV i de les universitats locals. Ja ha arribat a 2.000 joves de 39 instituts diferents i hi han participat 220 doctorands.

Des de l’inici del programa, en el Camp de Tarragona, han participat els centres educatius següents:

  • Col·legi Joan XXIII (Bonavista)
  • Col·legi Sant Josep (Reus)
  • Institut Campclar (Tarragona)
  • Institut Collblanc (La Canonja)
  • Institut Constantí (Constantí)
  • Institut El Morell (El Morell)
  • Institut Martí i Franquès (Tarragona)
  • Institut Tarragona (Tarragona)
  • Institut Vila-seca  (Vila-seca)

Objectius específics

A més a més dels objectius generals de l’Aliança STEM, el programa STEM Barcelona – URV té per objectius específics:

  • Promoure els coneixements, les competències i les vocacions STEM entre els escolars.
  • Que els alumnes assimilin la curiositat i la inquietud pel coneixement a través del contacte amb els models propers que suposen els estudiants de doctorat.
  • Afavorir la igualtat d’oportunitats i contribuir a la reducció de l’abandonament escolar, amb èmfasi en l’alumnat de condicions socioeconòmiques desfavorides i femení.
  • Millorar les competències comunicatives i pedagògiques dels doctorands.

Continguts del programa

STEM Barcelona utilitza en els seus tallers materials didàctics desenvolupats per l’Acadèmia de Ciències de Nova York i el Projecte APQUA de la Universitat Rovira i Virgili. Els materials són de tipus experimental, segurs, atractius i s’organitzen en mòduls de temàtica diversa: robòtica, nutrició, química, sostenibilitat, matemàtiques, ciències de la vida.

Els tallers consten de 10 sessions d’una hora i mitja cadascuna. Són sessions pràctiques, plenes d’experiments i curiositats. Experiments senzills que obren els ulls dels alumnes a preguntar-se: Per què? i Com?

Entitats col·laboradores

Ves al contingut