Projecte RuralCatLab

Antecedents

El projecte RuralCatLab es va iniciar en el marc del Projecte d’Especialització i Competitivitat Territorial (PECT) Pobles Vius i Actius amb l’objectiu general contribuir a posar en marxa les escoles rurals del futur utilitzant les oportunitats que ens aporten les xarxes de telecomunicacions d’alta velocitat i capacitat (5G i fibra) en la comunicat educativa i en l’aprenentatge. 

Les activitats fins 2023 vàren consistir en:

  • Anàlisi de les necessitats de les escoles rurals relacionades amb la tecnologia i les telecomunicacions d’alta velocitat i capacitat a nivell de comunitat educativa global.
  • Concepció i execució de projectes tecnològics per donar resposta a les necessitats.
  • I el subministrament de formació, en col·laboració amb l’operació 2.1. Dinamització de la formació continuada als mestres de l’escola rural.

Concretament, fins 2022 es va fer una presa de contacte amb les tecnologies i un primer projecte de tallers formatius en què es van explorat els usos i aplicacions del 5G i la realitat virtual (aplicacions ulleres VR en educació i accés a metavers) i IoT (galliner IoT) a l’escola. Van participar més de 400 alumnes i de 30 docents de 15 d’escoles rurals de la demarcació de Tarragona.

Durant l’any 2023 es van continuar els projectes actuals i se’n van iniciar de nous per donar resposta a necessitats específiques de escoles rurals, a nivell de comunitat educativa. Aquests van ser el préstec amb formació de l’equip de Realitat virtual a 9 escoles, el desenvolupament d’un Hivernacle IoT, el desenvolupament i primera prova pilot de visites virtuals en temps real, la participació en un taller pràctic de ciberseguretat per tota la comunitat educativa impartit en 10 escoles rurals, amb dotació d’hivernacle IoT per proves, la col·laboració amb un projecte de prevenció de la salut visual destinat a 4 escoles rurals (amb Fundació i2Cat), i la col·laboració en revisió i execució dels cursos de realitat virtual (VR) i IoT a l’escola de l’operació 2.1, i de ciberseguretat de l’operació 3.2 del PECT.

Totes les activitats es van fer amb el finançament de la Diputació de Tarragona i de la Generalitat de Catalunya

Durant l’any 2024 s’està donant continuïtat a aquestes activitats i es pretén desenvolupar nous projectes tecnològics.

Activitats del projecte RuralCatLab 2024-25

Préstec de l’equip de Realitat virtual

Pel curs 2024-25 es continua facilitant en préstec un equip de 8 ulleres Class VR i un kit de càmera 360, amb suport tècnic als centres interessats. L’objectiu és experimentar amb les ulleres i la càmera 360, explorar les activitats educatives disponibles al portal d’activitats Class VR, utilitzar les ulleres amb l’alumnat i opcionalment desenvolupar continguts educatius basats en imatges o vídeos 360 de producció pròpia. Com a novetat, es presta suport als centres interessats pel desenvolupament d’una visita virtual 360 per l’escola (útil per unes portes obertes virtuals) o pel municipi. Atenent als suggeriments rebuts s’amplia la durada del préstec a 4 setmanes.

Condicions:

  • La durada del préstec és de 4 setmanes.
  • Pel primer trimestre 2024-2025 es dona prioritat a les peticions no ateses del curs anterior.
  • L’equip s’instal·la en uns dels ordinadors portàtils de l’escola, es facilita accés al portal d’activitats Class VR amb un dels comptes de coreu electrònic de l’escola.
  • Es fa una formació breu sobre el funcionament del portal, ulleres, càmera 360 i aplicació ThingLink el mateix dia del muntatge. Es presta suport pel desenvolupament d’una visita virtual 360.
  • Es facilita suport remot durant el període de préstec, dins de les possibilitats.
  • Petició a través de formulari.

Centres participants durant l’any 2024:

  • Escola Roc Llop i Convalia, Miravet
  • Escola Antoni Nat, Benissanet
  • Onze de Setembre, El Masroig
  • Escola Rosend Gio,l Porrera
  • Escola El Sarraí, Bellmunt del Priorat
  • Escola Les Eres de Rasquera, Rasquera
  • Escola l’Estel, Bonastre
  • Escola Berenguer de Montoliu, Masllorenç
  • Escola Pàmies, Ginestar
  • Escola Sant Agustí, Riba-roja d’Ebre

Visites virtuals en temps real amb retransmissió 360 i seguiment remot amb ulleres VR

Es realitzaren proves pilot d’un model de visita virtual en temps real, en què s’utilitza una tecnologia d’emissió en directe amb imatges 360 i permet fer-ne el seguiment remot amb ulleres VR. El sistema permet la interacció a temps real entre el ponent remot i els receptors. Els llocs a visitar son empreses o entitats de la província que per distància serien complicades de visitar pels centres educatius. En la primera prova pilot amb escolars es va fer una visita al Molí d’Oli de Montblanc de Concactiva, amb els alumnes de cicle superior l’Escola Pàmies de Ginestar. Adjuntem una imatge.

Condicions:

  • Es destina a nens i nenes de cicle superior.
  • Durada inferior a una hora.
  • Hi ha un tècnic i un membre de l’equip a l’empresa/entitat fent la retransmissió i un altre membre de l’equip a l’escola. Es va a primera hora a l’escola per preparar les ulleres PICO, connectar-les al wifi i preparar la pissarra digital.
  • Pel que fa al visionat a escoles, es faciliten 12 ulleres Pico a una escola i a la resta d’interessades el vincle per seguir-ho per YouTube amb un tablet o pissara digital. La retransmissió es farà via un servidor propi, la qual cosa assegura la propietat i control de la gravació. Es fa servir un grup de Telegram per enviar les preguntes i comunicar-se.
  • 5 visites disponibles.
  • Petició a través de formulari.

Visites programades:

  • Escola Rosa Gisbert de Masdenverge, al Recinte modernista Institut Pere Mata (Reus)
  • Escola Roc Llop i Convalia de Miravet, a Casa Canals (Tarragona)
  • Escola Sant Agustí de Riba-roja d’Ebre, a Idiada (Santa Oliva)
  • Escola Les Eres de Rasquera, al Port Tarragona
  • Escola 1 d’Abril de La Palma d’Ebre, a Dow Chemical (Tarragona)

Activitats realitzades amb el finançament de Diputació de Tarragona.

Entitats col·laboradores

Ves al contingut