Setmana de la ciència

El programa planteja l’aprenentatge de continguts científics en el marc de tallers d’activitats organitzats al Campus Sescelades de la URV durant la Setmana de la Ciència.

Objectius específics

Setmana de la Ciència
Setmana de la Ciència

A més a més dels objectius generals de l’Aliança STEM, el programa Setmana de la ciència té per objectius específics:

  • Il·lustrar diversos continguts relacionats amb la química i la tecnologia d’una forma senzilla i atractiva.
  • Il·lustrar les aportacions de la química a la qualitat de vida de les persones i al medi.

Les característiques essencials del programa són:

  • Taller d’activitats experimentals de cinc a deu dies de durada destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys.
  • Les activitats es complementen amb una explicació de les bases científiques i de la relació amb la vida quotidiana.
  • Sessions d’una hora o hora i mitja, en què es realitzen diverses activitats per sessió.
  • Cada any participen entre 20 i 30 centres educatius i 1.000 i 1.500 alumnes.
Setmana de la ciència URV-AEQT 2024

Del 4 al 8 i del 11 al 15 de novembre de 2024 es realitzarà al CRAI del Campus Sescelades de la URV un taller d’activitats experimentals destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys, en el marc de la Setmana de la Ciència 2024. 

Per l’edició de 2024, donada la seva gran actualitat, es manté el monogràfic sobre “La lluita contra el canvi climàtic”, amb activitats diferenciades per primària i secundària. L’objectiu és doble, per una banda desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública sobre les causes del canvi climàtic i sobre tecnologies de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle; i per l’altra fomentar vocacions i contribuir a atraure l’alumnat femení a les disciplines científiques i tecnològiques.

Les sessions del taller tindran una durada total d’una hora i mitja. Es faran dues sessions per dia: de 9:30 a 11:00 h i de 11:30 a 13:00 h. En cada sessió participaran dos grups escolars, que treballaran de forma simultània en espais separats. Assistiran de 24 a 32 alumnes per grup, el que fa un màxim de 64 alumnes per sessió. 

Cada grup escolar serà atès per 3 formadors/es, els quals s’ocuparan de desenvolupar les activitats contemplades en el taller. Es comptarà a més amb 2 formadors/es de suport.

Les sessions són gratuïtes, el transport no està inclòs.

Els destinataris són centres de Tarragona, La Canonja, Vila-seca, Salou, Constantí, el Morell, la Pobla de Mafumet, els Pallaresos i Reus.

En cas que estiguis interessat/da t’agrairem que contestis el formulari de sol·licitud.

El termini de recepció de sol·licituds és fins el fins el 13 de setembre (inscripcions en primera instància). Posteriorment es procedirà a l’encaix de les peticions amb les sessions disponibles.

Activitat realitzada amb el suport de l’Associació Empresarial Química de Tarragona (AEQT).

Activitats

En el taller “La lluita contra el canvi climàtic” els alumnes fan una seqüència d’activitats que il·lustren les causes del canvi climàtic i diverses tecnologies de reducció d’emissions de gasos d’efecte hivernacle.

Resum d’activitats del taller:

Origen de les emissions de CO2 (activitat per primària i secundària)

  • Els alumnes experimenten l’efecte de bufar amb una canyeta de refresc dins d’una solució de BBT, per introduir la utilitat l’indicador per identificar la presència de CO2 en dissolució.
  • Després investiguen la producció de CO2 en les combustions. Observen la combustió d’una espelma i el carbó (sutge) que es forma en la combustió. Recullen els gasos de la combustió d’una petita espelma en un pot de vidre tancat i fan una neteja de gasos amb una solució de BBT. Obtenen evidència de producció de CO2.
  • S’introdueixen les principals fonts d’energia primària que fem servir actualment la humanitat.

Origen del canvi climàtic (activitat per primària i secundària)

  • Els alumnes experimenten amb el funcionament d’un aparell generador de CO2 de laboratori (producció amb solucions d’àcid cítric i de bicarbonat de sodi, amb regulador de cabal de sortida, vàlvula de seguretat i manòmetre de control) que utilitzaran a les activitats posteriors.
  • Investiguen l’efecte de l’increment de la quantitat de CO2 en la composició dels gasos atmosfèrics. Comparen l’increment de temperatura en dos pots de vidre tancats amb termòmetre, un dels quals omplen de CO2, que posen davant d’un focus de calor (llum halògena). Obtenen evidència de l’efecte de l’increment de la quantitat de CO2.
  • S’introdueixen els gasos d’efecte hivernacle, l’escalfament global, els seus efectes i les possibles mesures per lluitar contra el canvi climàtic.

Lluita contra el canvi climàtic: (1) Sistemes de captació de CO2.
Primària. Fixació per biomassa

  • Els alumnes investiguen la fixació del CO2 atmosfèric per biomassa. Comparen l’efecte d’exposar a la llum (un focus) o de tenir a la foscor una planta verda d’aquari (elodea) submergida en aigua amb indicador BBT. Obtenen evidència de la captació de CO2.
  • S’introdueix la importància del paper de les plantes verdes en la fixació del CO2 atmosfèric i la lluita contra la desforestació.

Secundària. Rentat de gasos a la indústria

  • Els alumnes investiguen els sistemes de rentat de gasos industrials.
    Experiment amb l’aparell generador de CO2 de laboratori i una columna que conté una solució de NaOH i indicador BBT. S’introdueix la reacció química entre el CO2 i el NaOH, es determina el cabal de gas que permet tractar aquesta columna. Es plantegen les possibles millores del sistema i el canvi d’escala a nivell industrial.
  • S’introdueixen els sistemes industrials de tractament de gasos i reducció d’emissions.
  • S’introdueix la recerca actual en sistemes de captura de CO2 de la URV.

Lluita contra el canvi climàtic: (2) Reducció d’emissions per eficiència energètica.
Primària. Aïllament tèrmic

  • Els alumnes investiguen la capacitat d’aïllament tèrmic de diversos materials casolans. Comparen l’increment de temperatura en diverses ampolles d’alumini, que contenen un termòmetre i aigua freda, que recobreixen amb diferents materials (boletes de poliestirè, cartró, plàstic, paper d’alumini, tires d’escuma, mitjons, fulard, etc.). Identifiquen els materials millor aïllants de la calor.
  • S’introdueix la importància de l’eficiència energètica i de la reducció d’emissions, mitjançant els sistemes i materials d’aïllament, la reducció de consum dels aparells i màquines, etc.

Secundària. Aïllament tèrmic

  • Els alumnes investiguen la capacitat d’aïllament tèrmic d’una làmina en les finestres. Comparen l’increment de temperatura en dos pots de vidre tancats amb termòmetre, un dels quals cobreixen amb una làmina aïllant, que posen davant d’un focus de calor (llum halògena). Obtenen evidència de l’efecte de la capacitat d’aïllament tèrmic.
  • S’introdueix la importància de l’eficiència energètica i de la reducció d’emissions, mitjançant els sistemes i materials d’aïllament, la reducció de consum dels aparells i màquines, etc.

Activitats desenvolupades (2011-2023)

  • Caixa negra (secundària)
  • Cap a on anem? (primària)
  • Com es netegen les aigües residuals? (primària i secundària)
  • Com és d’eficient una bombeta? (secundària)
  • Complement per torretes? (primària i secundària)
  • Cotxes amb piles… de combustible? (secundària)
  • Creem un motor! (primària)
  • Detectiu químic (secundària)
  • El meu hort urbà sostenible (primària)
  • Extracció d’ADN (primària i secundària)
  • Extracció de lactosa (secundària)
  • Fem d’enginyers! (primària)
  • Ferro als aliments? (primària)
  • Flors màgiques (primària)
  • La lluita contra el canvi climàtic (primària i secundària)
  • La meva petita fàbrica de recobriments (secundària)
  • L’explosió del fetge (secundària)
  • Llet de colors destensats? (primària)
  • Mans congelades o calentes? (primària i secundària)
  • Makers H2 (primària)
  • Nano tecnologia i circuits elèctrics (primària i secundària)
  • Objectes voladors? (primària)
  • Polímers i reciclatge (primària)
  • Polseres solars (educació especial)
  • Producció de coure: del mineral al metall (secundària)
  • Quin té més Vitamina C? (secundària)
  • El reciclatge de polímers: com tanquem els cercles? (primària  secundària)
  • Sabó i detergent: quina és la diferència? (secundària)
  • Trabucaires (primària i secundària)
  • Transició energètica (secundària)
  • Un dipòsit nou per la meva fàbrica! (primària i secundària)
  • Valorització de residus (secundària)
  • Vols fabricar un polímer fredolic? (educació especial)
  • Vols fabricar polímers? (primària, secundària i educació especial)
  • Vols ser un/a CSI? (primària)

Entitats col·laboradores

Skip to content