El programa Un món de ciència d’APQUA planteja l’aprenentatge de continguts científics en el marc d’una activitat a l’aula.
Objectius específics


- Facilitar la realització d’una activitat experimental senzilla, segura, atractiva, pràctica, participativa i socialment rellevant, que il·lustri que la ciència és un mètode que permet donar resposta als interrogants i necessitats de les persones, generar riquesa, desenvolupament i qualitat de vida.
- Estimular l’interès per les ciències en general i per desenvolupar carreres científiques en particular.
- Donar a conèixer que l’estudi de les ciències i de les matemàtiques pot resultar productiu i rellevant en les seves vides.
- Promoure la utilització de l’evidència científica com a base per a la presa de decisions.
- Generar un fòrum de difusió científica que permeti fer de la ciència i la tecnologia un element quotidià de reflexió.
- Mostrar la ciència com una activitat humana més, realitzada per homes i dones que hi dediquen tot el seu esforç.
- Transmetre la idea del paper essencial que la Ciència i la Tècnica juguen en les seves vides i en la seva comprensió de com funciona el món.
Les característiques essencials del programa són:
- Tallers d’activitats experimentals d’1 a 2 hores de duració en el centre.
- Impartició per part del personal d’APQUA.
- Adequació dels continguts a l’edat dels escolars: de 10 a 18 anys.
Més de 5.000 alumnes han participat en el programa Un món de ciència d’APQUA.
Tallers disponibles
El programa disposa d’un conjunt ampli de tallers desenvolupats. Entre d’altres:
- Alimentació saludable: els additius alimentaris (primària)
- Alimentació saludable: els dolços (primària)
- Anem a produir!: síntesi de guix (ESO)
- Caixa negra: el mètode científic (primària i ESO)
- Catalitzadors: l’explosió del fetge (ESO)
- Ciència a la cuina (primària)
- Com és d’eficient una bombeta? (ESO)
- Com es netegen les aigües residuals? (primària i ESO)
- Dissenyem un medicament? (primària)
- Ecosistemes industrials: recuperació de metalls i antiàcids (ESO)
- El canvi d’escala industrial: l’electròlisi i els recobriments (ESO)
- El meu hort urbà sostenible (primària)
- En què s’assemblen una cèl·lula vegetal i una fàbrica? (ESO)
- És la dilució la resposta a la contaminació? (ESO)
- Fabriquem polímers? (primària i ESO)
- Fem d’enginyers! (primària)
- Gestió de residus: els abocadors (ESO)
- La misteriosa substància desconeguda (primària)
- Mans congelades o calentes? (primària i ESO)
- Maker H2 (primària)
- Nano tecnologia i circuits elèctrics (primària i ESO)
- Posa-hi el nas (primària i ESO)
- Producció de coure: del mineral al metall (ESO)
- Propietats dels polímers (ESO)
- Quin té més vitamina C? (primària i ESO)
- Quina és la substància misteriosa? (ESO)
- Transició energètica i hidrogen verd (ESO)
- Valorització de residus: precipitació de metalls (ESO)
- Vols veure l’ADN? (primària i ESO)
Programa Un món de ciència URV-DOW curs 2022-2023
El programa Un Món de Ciència URV-DOW està destinat als centres de primària (4r a 6è curs) i ESO de La Pobla de Mafumet, El Morell, La Canonja, Perafort i barris de ponent de Tarragona.
S’adjunta resum dels tallers disponibles a tallers Món de ciència Dow-URV 2022.pdf
El professorat interessat en la realització d’un taller al seu centre ha de contestar el formulari de sol·licitud en el vincle següent: https://forms.office.com/r/Umq3uT17mm
El termini de recepció de sol·licituds és fins el 14 d’octubre (inscripcions en primera instància). Posteriorment es procedirà a l’encaix de les peticions amb les sessions disponibles.
Realitzat amb el suport de:

Programa Un món de ciència “Transició energètica i hidrogen verd” 2022
Per l’any 2022 s’ha programat en una col.laboracio entre la Diputació de Tarragona i la URV un monogràfic sobre l’hidrogen renovable, destinat a centres d’educació secundària de tota la província de Tarragona, amb l’objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública, contrarestar prejudicis, desinformacions i disminuir barreres socials per la transició a l’era de l’hidrogen.
Activitat prevista (educació secundària): taller “Transició energètica i hidrogen verd” (1 hora). En aquest taller es tracta l’evolució dels models energètics basats en els combustibles fòssils cap als models basats en fonts renovables. Pretén que els assistents s’adonin de la importància de posar en marxa sistemes de subministrament energètic que permetin reduir la quantitat de diòxid de carboni i d’altres gasos similars que s’aboquen a l’atmosfera. El ponent demostra la producció energia elèctrica de fonts renovables amb un aerogenerador a escala i amb una cel·la de combustible d’hidrogen. Els assistents fan una activitat amb un cotxe amb cel.la de combustible en què obtenen hidrogen i l’utilitzen per fer moure el cotxe. S’introdueix el procés d’electròlisi i l’hidrogen com a vector energètic per acumular i transferir l’energia elèctrica produïda amb fonts renovables. Experimenten també amb una placa solar, una dinamo, i un acumulador elèctric
Es contempla la impartició de les activitats de forma presencial en els centres educatius.
Pel curs 2022-2023 de moment no s’obre una nova oferta d’activitats amb la finalitat de donar resposta abans a les peticions del curs 2021-2022 que no es van poder atendre.
Realitzat amb el suport de:

Programa Un món de ciència URV-Alt Camp 2022-2023
El programa Un Món de Ciència URV-Alt Camp està destinat als centres de primària (4r a 6è curs) i ESO de la comarca de l’Alt Camp.
Pel present curs escolar s’ha programat un monogràfic sobre l’hidrogen renovable, amb activitats diferenciades per primària i secundària, amb l’objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública, contrarestar prejudicis, desinformacions i disminuir barreres socials per la transició a l’era de l’hidrogen.
Activitats previstes:
- Activitat d’aula per Secundària: taller “Transició energètica” (1 hora). En aquest taller es tracta l’evolució dels models energètics basats en els combustibles fòssils cap als models basats en fonts renovables. Pretén que els assistents s’adonin de la importància de posar en marxa sistemes de subministrament energètic que permetin reduir la quantitat de diòxid de carboni i d’altres gasos similars que s’aboquen a l’atmosfera. El ponent demostra la producció energia elèctrica de fonts renovables amb un aerogenerador a escala i amb una cel·la de combustible d’hidrogen. Els assistents fan una activitat amb un cotxe amb cel.la de combustible en què obtenen hidrogen i l’utilitzen per fer moure el cotxe. S’introdueix el procés d’electròlisi i l’hidrogen com a vector energètic per acumular i transferir l’energia elèctrica produïda amb fonts renovables. Experimenten també amb una placa solar, una dinamo, i un acumulador elèctric.
- Activitat d’aula per Primària: taller “Maker H2” (1 hora). En aquest taller s’assigna als estudiants la tasca de dissenyar i fabricar un cotxe que funciona amb H2. Esbossen les seves idees en paper per ajudar-los a elaborar un pla de com volen dissenyar el seu vehicle per contenir els components del sistema de pila de combustible amb els materials que es posen a la seva disposició. Construeixen el seu prototip i el provaran en una cursa contra altres per veure quin és el disseny més capaç de viatjar més lluny. S’introdueix de forma operativa el procés d’electròlisi i l’hidrogen com a vector energètic per acumular i transferir l’energia elèctrica produïda amb fonts renovables.
Pel curs 2022-2023 de moment no s’obre una nova oferta d’activitats amb la finalitat de donar resposta abans a les peticions del curs 2021-2022 que no es van poder atendre.
Realitzat amb el suport de:





Entitats col·laboradores

