Setmana de la ciència

El programa planteja l’aprenentatge de continguts científics en el marc de tallers d’activitats organitzats al Campus Sescelades de la URV durant la Setmana de la Ciència.

Objectius específics

Setmana de la Ciència
Setmana de la Ciència

A més a més dels objectius generals de l’Aliança STEM, el programa Setmana de la ciència té per objectius específics:

  • Il·lustrar diversos continguts relacionats amb la química i la tecnologia d’una forma senzilla i atractiva.
  • Il·lustrar les aportacions de la química a la qualitat de vida de les persones i al medi.

Les característiques essencials del programa són:

  • Taller d’activitats experimentals de cinc a deu dies de durada destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys.
  • Les activitats es complementen amb una explicació de les bases científiques i de la relació amb la vida quotidiana.
  • Sessions d’una hora o hora i mitja, en què es realitzen dues activitats per sessió.
  • Cada any participen entre 20 i 30 centres educatius i 1.000 i 1.500 alumnes.

Del 14 al 25 de novembre es realitzarà al Campus Sescelades de la URV un taller d’activitats experimentals destinat a grups concertats d’escolars de 9 a 18 anys, en el marc de la Setmana de la Ciència 2022.

Per l’edició de 2022 s’ha programat un monogràfic sobre “El reciclatge de polímers: com tanquem els cercles?”, amb activitats diferenciades per primària i secundària, amb l’objectiu de desenvolupar consciència, coneixement i comprensió pública sobre els polímers i el seu reciclatge.

Els destinataris són centres de Tarragona, La Canonja, Vila-seca, Salou, Constantí, el Morell, la Pobla de Mafumet, els Pallaresos i Reus.

Les sessions del taller tindran una durada total d’una hora i mitja, es faran dues sessions per dia:

  • De 9:30 a 11:00 h
  • De 11:30 a 13:00 h

Activitats per secundària

  • Síntesi de polímers. En primer lloc produeixen una escuma sintètica, a partir de polialcohol vinílic, borat de sodi, bicarbonat i alum.
  • La teva planta de reciclatge. Després es planteja què passa amb els polímers quan ja s’han utilitzat. Es demana que imaginin que treballen a una planta de reciclatge de residus i han de dissenyar un procés de separació automatitzada del material que es recull al contenidor de reciclatge groc. Se’ls dóna una mostra a escala (simulada) de la mescla de materials del contenidor. Treballant en equips fan proves, dissenyen un procediment i separen la mostra.
  • El reciclatge mecànic de polímers. En aquesta activitat els alumnes treballen amb la mostra de granza que han separat i investiguen com afecta la calor els materials termoplàstics i com això s’aplica en el seu reciclatge. Fonen la granza en aigua calenta i modelen un nou objecte.
  • El reciclatge químic de polímers. En aquesta activitat els alumnes realitzen un procés alternatiu pel reciclatge de polímers. Treballen amb el film de plàstic que han separat, que solubilitzen utilitzant una solució bàsica i que tornen a recuperar en forma sòlida neutralitzant la mescla.
  • Modelització del reciclatge. Finalment els alumnes construeixen amb un model molecular l’estructura d’una molècula de diversos polímers i es modelitza el procés de reciclatge químic.

Activitats per primària

  • Síntesi de polímers. En primer lloc produeixen una escuma sintètica, a partir de polialcohol vinílic, borat de sodi, bicarbonat i alum.
  • Reciclatge d’una escuma sintètica. El formador demostra com es pot reciclar el poliestirè expandit amb acetona. S’explica que ara investigarem com es pot tornar a fer servir.
  • El reciclatge mecànic de polímers. En aquesta activitat els alumnes treballen amb una mostra de granza i investiguen com afecta la calor els materials termoplàstics i com això s’aplica en el seu reciclatge. Fonen la granza en aigua calenta i modelen un nou objecte.
  • Modelització del reciclatge químic. En aquesta activitat s’introdueix de forma teatralitzada la síntesi d’una molècula d’un polímer (polietilè) i el procés de reciclatge químic.
  • Aplicacions dels polímers: el meu hort sostenible. Finalment els alumnes investiguen experimentalment la utilitat del poliacrilat de sodi en la terra de torretes. Després fan un muntatge d’una torreta sostenible amb una planta mitjançant l’addició de poliacrilat de sodi a la terra, i prenen la planta a casa.

Les sessions són gratuïtes, el transport no està inclòs.

En cas que estiguis interessat/da t’agrairem que contestis el formulari de sol·licitud. El termini de recepció de sol·licituds és fins el 14 d’octubre de 2022. (termini tancat)

Activitats desenvolupades (2011-2021)

  • Caixa negra (secundària)
  • Cap a on anem? (primària)
  • Com es netegen les aigües residuals? (primària i secundària)
  • Com és d’eficient una bombeta? (secundària)
  • Complement per torretes? (primària i secundària)
  • Cotxes amb piles… de combustible? (secundària)
  • Creem un motor! (primària)
  • Detectiu químic (secundària)
  • El meu hort urbà sostenible (primària)
  • Extracció d’ADN (primària i secundària)
  • Extracció de lactosa (secundària)
  • Fem d’enginyers! (primària)
  • Ferro als aliments? (primària)
  • Flors màgiques (primària)
  • La meva petita fàbrica de recobriments (secundària)
  • L’explosió del fetge (secundària)
  • Llet de colors destensats? (primària)
  • Mans congelades o calentes? (primària i secundària)
  • Makers H2 (primària)
  • Nano tecnologia i circuits elèctrics (primària i secundària)
  • Objectes voladors? (primària)
  • Polímers i reciclatge (primària)
  • Polseres solars (educació especial)
  • Producció de coure: del mineral al metall (secundària)
  • Quin té més Vitamina C? (secundària)
  • Sabó i detergent: quina és la diferència? (secundària)
  • Trabucaires (primària i secundària)
  • Transició energètica (secundària)
  • Un dipòsit nou per la meva fàbrica! (primària i secundària)
  • Valorització de residus (secundària)
  • Vols fabricar un polímer fredolic? (educació especial)
  • Vols fabricar polímers? (primària, secundària i educació especial)
  • Vols ser un/a CSI? (primària)

Entitats col·laboradores